Kategorie:

ZAMASKOWANE DZIECIŃSTWO W DOBIE C-19

Szaliki, kominy i przyłbice mamy zamienić na maski, najlepiej co najmniej chirurgiczne.

Jak myślicie, kto może być największym „przegranym” usilnie egzekwowanego nakazu zakrywania ust i nosa?

Jak to często bywa, na pomysłach dorosłych najbardziej cierpią DZIECI.

Ostatnio pojawiło się kilka publikacji na temat wpływu noszenia masek na nasze najmłodsze pociechy [1-9].

I

Opublikowane niemieckie badanie „Co-Ki” dotyczące rejestru skutków ubocznych noszenia masek dostarczyło nam danych dla prawie 26 tysięcy dzieci noszących maski przez średnio 4,5h w ciągu dnia [1]. 68% rodziców raportowało POGORSZENIE STANU ZDROWIA DZIECKA w wyniku noszenia maski, w tym rozdrażnienie, bóle głowy, problemy z koncentracją, pogorszenie nastroju, niechęć do wyjścia do szkoły/przedszkola, złe samopoczucie, pogorszenie zdolności uczenia się, uczucie senności i zmęczenia.

II

Niemiecki konsultant neurologii i neurofizjologii z tytułem doktora farmakologii, specjalista neurotoksykologii, medycyny środowiskowej, neuroregeneracji i neuroplastyczności – dr n. med. Margarite Griesz-Brisson stwierdziła [2,3]:

„Dziecko potrzebuje mózgu, aby się uczyć, a mózg potrzebuje tlenu, aby funkcjonować. Nie potrzebujemy do tego badania klinicznego. To jest prosta, niepodważalna fizjologia”

„Wiemy, że ludzki mózg jest bardzo wrażliwy na niedobór tlenu”

„Ostre objawy ostrzegawcze to bóle głowy, senność, zawroty głowy, problemy z koncentracją, spowolnienie czasu reakcji – reakcje układu poznawczego”, „gdy masz chroniczny niedobór tlenu, wszystkie te objawy znikają, ponieważ przyzwyczaisz się do tego. Ale twoja wydajność pozostanie osłabiona, a niedostateczna podaż tlenu w twoim mózgu nadal postępuje”

„Wiemy, że rozwój chorób neurodegeneracyjnych trwa od lat do dziesięcioleci”

„Utracone komórki nerwowe nie będą już regenerowane”

„Niedobór tlenu jest niebezpieczny dla każdego mózgu”

„Wiem, jak niedobór tlenu jest szkodliwy dla mózgu, kardiolodzy wiedzą, jak szkodliwy jest dla serca, pulmonolodzy wiedzą, jak szkodliwy jest dla płuc”

III

Ciekawe wnioski przedstawiono w publikacji Masked education? The benefits and burdens of wearing face masks in schools during the current Corona pandemic [4]. NOSZENIE MASEK W SZKOŁACH podczas pandemii COVID-19 ogranicza zarówno mimikę emocjonalną, jak i ogólną emocjonalność, co wpływa negatywnie na więź nauczyciel-uczeń, spójność grupy i uczenie się. Zakrywanie ust i nosa uniemożliwia rozpoznawanie twarzy i mimiki (ważny komponent życia towarzyskiego), utrudnia komunikację werbalną i niewerbalną oraz przekaz emocjonalny między uczniami i nauczycielem. AUTORZY PRACY PODDAJĄ W WĄTPLIWOŚĆ CZY W CZASIE OBECNEJ PANDEMII MASKI NA TWARZ POWINNY ODGRYWAĆ ISTOTNĄ ROLĘ W PLACÓWKACH EDUKACYJNYCH.

IV

Trudność w określeniu, jaki wyraz twarzy ma osoba z maską, może być wyzwaniem dla NIEMOWLĄT I MAŁYCH DZIECI, ponieważ polegają one na rozpoznawaniu wyrazu twarzy rodziców, w połączeniu z tonem i / lub głosem, aby dostosować swoje reakcje wobec innych. Pracownicy służby zdrowia powinni rozumieć potencjalne skutki długotrwałego noszenia maski, aby zminimalizować potencjalny DŁUGOTERMINOWY WPŁYW NA ROZWÓJ NOWORODKA I ZOPTYMALIZOWAĆ SKUTKI PSYCHOLOGICZNE DLA NIEMOWLĄT, DZIECI I ICH RODZICÓW [5]

V

NIEMOWLĘTA I MAŁE DZIECI muszą nauczyć się znaczenia niezliczonych sygnałów komunikacyjnych, które w normalnych warunkach bez maski są „dostępne” na twarzach towarzyszących im osób. Dzieci zaczynają czytać z ruchu warg w wieku około 8 miesięcy, a to staje się domyślnym sposobem przetwarzania mowy, w sytuacji gdy jej zrozumienie jest trudne. Obserwowane przez dzieci w normalnych warunkach artykulacje osoby mówiącej odgrywają kluczową rolę w nabywaniu umiejętności komunikacyjnych. Badania pokazują, że dzieci, które częściej czytają z ruchu warg, mają lepsze umiejętności językowe, gdy są starsze. Autor pracy sugeruje, że MASKI PRAWDOPODOBNIE UTRUDNIAJĄ DZIECIOM PRZYSWAJANIE MOWY I JĘZYKA [6].

VI

Noszenie maski może POTENCJALNIE WYWOŁYWAĆ BÓLE GŁOWY U MŁODZIEŻY CIERPIĄCEJ NA PRZEWLEKŁE MIGRENY: „nacisk maski lub jej pasków na różne punkty kontaktu na twarzy lub skórze głowy może wywołać migrenę” [7].

VII

Wśród dostępnych na rynku masek chirurgicznych rodzice najczęściej wybierają dla swoich dzieci te z elastycznymi pętelkami. Jeśli maski są używane przez wiele godzin dziennie to gumki powodują ciągły ucisk na skórę, a w konsekwencji na chrząstkę małżowiny usznej, co prowadzi do RUMIENIOWYCH I BOLESNYCH ZMIAN SKÓRNYCH ZAUSZNYCH. Dzieci przed okresem dojrzewania mają nierozwiniętą chrząstkę przedsionkową z mniejszą odpornością na odkształcenia. Przedłużony nacisk elastycznych pętli maski w zagłębieniu lub, co gorsza, na poziomie anthelix może przyczynić się do NIEPRAWIDŁOWEGO WZROSTU I KĄTOWANIA UCHA ZEWNĘTRZNEGO. W rzeczywistości, to może powodować WYSTAWANIE USZU U DZIECI [8].

VIII

Ogromna liczba dowodów wskazuje również na inne potencjalne efekty uboczne masek, np. duszność, zwiększone ryzyko infekcji, upośledzenie funkcji poznawczych, obniżenie odporności, niepokój, zmęczenie, wzrost temperatury ciała, choroby skóry [9,17-19].

No dobrze, ale przecież maski chronią nas przed COVID-19?

Jedynym sposobem naukowego pomiaru skuteczności masek jest użycie „złotego standardu” czyli randomizowanego kontrolowanego badania klinicznego uwzględniającego „zakażenie potwierdzone laboratoryjnie” [9]. I właśnie tego typu dowody naukowe wskazują, że maski (nawet chirurgiczne czy N95) są NIESKUTECZNE w zapobieganiu transmisji wirusów układu oddechowego [10-16].

———-

Biorąc pod uwagę powyższe, CZY WYMUSZAJĄC NA DZIECIACH CHODZENIE W MASKACH DBAMY O ICH/NASZE ZDROWIE I BEZPIECZEŃSTWO CZY WPROST PRZECIWNIE – DALIŚMY SIĘ PONIEŚĆ PROPAGANDZIE MEDYCZNO-MEDIALNO-RZĄDOWEJ?

Przed oczami mam taki oto smutny obraz PANDEMICZNEGO DZIECIŃSTWA:

Po wielu miesiącach nauki zdalnej i niezliczonych godzinach spędzonych przed komputerem lub telewizorem, w zawilgoconej od marcowego powietrza masce, nieco wystraszony i zamyślony Jaś snuje się przez park.
Idzie do szkoły.
W sumie przyzwyczaił się do siedzenia w domu i rozmów z kolegami przez Internet.
Po tak długiej izolacji czuje się trochę dziwnie i odczuwa pewien lęk przed spotkaniem z rówieśnikami „w realu”. W głowie echem odbija mu się jeszcze piosenka o maseczkach, którą usłyszał przed wyjściem z domu [20]:

„Spójrzcie co to za bohater pod maską się chowa,
Jego usta nos zakrywaaa…maska, maska kolorowaaa…
pa, pa, pa”

Wspomnieniami wraca również do bajki o króliczku, który nie chciał nosić maseczki i później bardzo źle się czuł…
Jaś zbliża się do szkoły.
Nasz bohater, trochę niedotleniony, wchodzi do budynku i na wejściu w jego nozdrza uderza intensywny zapach środków dezynfekujących.
Dzisiaj Pani odpytuje z tabliczki mnożenia, nie będzie łatwo skupić się w takich warunkach…
Nie martw się Jasiu, niedługo będą szczepić dzieci i „wszystko” wróci do normy…a właściwie to ”prawie” wszystko, bo prawdopodobnie dystans, maseczki i dezynfekcja nadal będą konieczne.

Quo vadis Świecie?

Dr n. med. Piotr Witczak

PIŚMIENNICTWO

[1]. Schwarz, Silke, et al. „Corona children studies” Co-Ki”: First results of a Germany-wide registry on mouth and nose covering (mask) in children.” (2020); https://assets.researchsquare.com/files/rs-124394/v2/de6894fb-f636-4183-9497-3e80bbde5824.pdf

[2] https://www.technocracy.news/german-neurologist-on-face-masks-oxygen-deprivation-causes-permanent-neurological-damage/

[3] https://thelightpaper.co.uk/assets/pdf/The-Light-Issue-3i.pdf

[4] Spitzer M. “Masked education? The benefits and burdens of wearing face masks in schools during the current Corona pandemic”. Trends in Neuroscience and Education. 2020;20:100138. doi:10.1016/j.tine.2020.100138 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7417296/

[5] Green, Janet et al. “The implications of face masks for babies and families during the COVID-19 pandemic: A discussion paper”. Journal of neonatal nursing : JNN vol. 27,1 (2021): 21-25. doi:10.1016/j.jnn.2020.10.005 – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7598570/

[6] „Masks Can Be Detrimental to Babies' Speech and Language Development”. David J. Lewkowic. Scientific American. Cogntion, Opinion https://www.scientificamerican.com/article/masks-can-be-detrimental-to-babies-speech-and-language-development/

[7] Karvounides, D., Marzouk, M., Ross, A.C., VanderPluym, J.H., Pettet, C., Ladak, A., Ziplow, J., Patterson Gentile, C., Turner, S., Anto, M., Barmherzig, R., Chadehumbe, M., Kalkbrenner, J., Malavolta, C.P., Clementi, M.A., Gerson, T. and Szperka, C.L. (2021), “The intersection of COVID‐19, school, and headaches: Problems and solutions”. Headache: The Journal of Head and Face Pain, 61: 190-201. https://doi.org/10.1111/head.14038

[8] Zanotti, B., Parodi, P.C., Riccio, M. et al. “Can the Elastic of Surgical Face Masks Stimulate Ear Protrusion in Children?”. Aesth Plast Surg 44, 1947–1950 (2020). https://doi.org/10.1007/s00266-020-01833-9 – https://link.springer.com/article/10.1007/s00266-020-01833-9

[9] https://www.researchgate.net/publication/349518677_Review_of_scientific_reports_of_harms_caused_by_face_masks_up_to_February_2021

[10] bin‐Reza, Faisal, et al. „The use of masks and respirators to prevent transmission of influenza: a systematic review of the scientific evidence.” Influenza and other respiratory viruses 6.4 (2012): 257-267.

[11] Saunders-Hastings, Patrick, et al. „Effectiveness of personal protective measures in reducing pandemic influenza transmission: A systematic review and meta-analysis.” Epidemics 20 (2017): 1-20

[12] Cowling, B. J., et al. „Face masks to prevent transmission of influenza virus: a systematic review.” Epidemiology & infection 138.4 (2010): 449-456. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20092668/

[13] Jacobs, Joshua L., et al. „Use of surgical face masks to reduce the incidence of the common cold among health care workers in Japan: a randomized controlled trial.” American journal of infection control 37.5 (2009): 417-419. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19216002/

[14] Tom Jefferson, Carl Heneghan: Masking lack of evidence with politics, July 23, 2020, https://www.cebm.net/covid-19/masking-lack-of-evidence-with-politics/

[15] Brainard, Julii Suzanne, et al. „Facemasks and similar barriers to prevent respiratory illness such as COVID-19: A rapid systematic review.” medRxiv (2020) https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.04.01.20049528v1

[16] Bundgaard, Henning, et al. “Effectiveness of adding a mask recommendation to other public health measures to prevent SARS-CoV-2 infection in Danish mask wearers: a randomized controlled trial.” Annals of Internal Medicine (2020) https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33205991/

[17] Downsides of face masks and possible mitigation strategies: a systematic review and meta-analysis”. Mina Bakhit, Natalia Krzyzaniak, Anna Mae Scott, Justin Clark, Paul Glasziou, Chris Del Mar. medRxiv 2020.06.16.20133207; doi: https://doi.org/10.1101/2020.06.16.20133207. Now accepted for publication in BMJ Open. —- https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.06.16.20133207v1

[18] Lazzarino, Antonio Ivan, et al. „Covid-19: Important potential side effects of wearing face masks that we should bear in mind.” The BMJ 369 (2020).

[19] Zhu, J. H., et al. „Effects of long-duration wearing of N95 respirator and surgical facemask: a pilot study.” J Lung Pulm Resp Res 4 (2014): 97-100. [x] https://www.youtube.com/watch?v=4KMh0DBIckM

[20]

Jeden komentarz do “ZAMASKOWANE DZIECIŃSTWO W DOBIE C-19

  1. Mam nadzieję, że w miarę krótko po szczepieniach i osiągnięciu odporności zbiorowej, będzie trzeba te maseczki nosić. Jeśli już dłuższy czas (do pół roku) nie będzie żadnych zachorowań, według mnie, należy znieść obostrzenia. Tak jest poprawnie. Poprawny kraj ma szybko wrócić do normalności, którą znamy z 2019 r.
    Do tego mamy dążyć, drodzy doktorzy!
    Tu jest miejsce na zdrowie, a nie na nowe normalności!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *